OM NALLESJUKHUSET

Stetoskop och vita rockar kan ju verka lite läskigt, men får man se Nalledoktorn plåstra om och bota ens gosedjur kanske sjukhus inte är så farlig ändå!

Organisationen IFMSA har en arbetsgrupp för folkhälsa som vill att alla ska känna sig trygga med sjukvården, och därför finns projektet Nallesjukhuset. Projektet bedrivs på olika sätt på olika orter – i Stockholm åker läkarstudenter ut till förskolor och har sjukvårdsmottagning med deras gosedjur.

På andra orter arrangerades även “Storsjukhus” där barnen får komma med till sjukhuset och se hur allt fungerar, inklusive själva ambulansen! Ibland besöker vi även lekterapin på sjukhusen och leker lite med barn som är inneliggande på sjukhuset. Roligt, eller hur? Dessutom är det för oss studenter ett utmärkt tillfälle att öva på att kommunicera med barn!

Ger det någon effekt då? JA! Enligt en vetenskaplig artikel som undersökt effekterna av Nallesjukhuset i Tyskland!

Tryck på ikonerna för att besöka

våra sociala medier